24 שעות במזרח הכינרת

שביל סובב כינרת מקיף את האגם הלאומי, ומרבית החופים הונגשו למטיילים ברגל. האזור מתאים לטיולים כל השנה והפעם נבקר בקטע מהשביל בצד המזרחי, ולא נוותר על ההזדמנות הנהדרת ליהנות מהכינרת ולהתפקנק באחד החופים שהצטרפו למהפכת החופים השקטים.

13:00

ארוחת צהריים

זקני דייגי הכינרת יספרו לכם שמסעדת הדגים שבנמל עין גב היא אחת המוסדות המיתולוגיים באזור.  בשנת 1945 הוקם במקום דוכן קטן לדייגים ותיירים שהפך בהמשך למסעדה אשר התאימה את עצמה לביקוש. בהתחלה הגיעו צליינים ובהמשך גילו אותה ישראלים ותיירים עצמאים שבזכותם שודרג התפריט וממש לאחרונה הסתיים גם שיפוץ מעמיק במטבח.

הבסיס לתפריט הם דגים טריים ואיכותיים, תוספות שמכינים במקום ויינות מיקבי רמת הגולן כחלק מפרגון לעסקים אזוריים. דג הבית הפופולארי הוא המושט ומנת הדגל היא מושט מטוגן, אבל כמו יתר הדגים (דניס, פורל, לברק ועוד) יש אופציית גריל, ואפילו גרסת 'שווארמה' קצוצה.

חובבי הז'אנר ייהנו מאוד, אבל יש גם אלטרנטיבה לטבעונים, ילדים וכאלה שלא מתחברים לדגים. המנות שופעות ונדיבות ומוגשות ברוחב לב והטריות היא מילת המפתח. החומוס היה נימוח, הפלאפל שופע טעמים והכרובית פריכה ומשמחת. והדגים? חגיגה לעין ולחיך. הלכנו על מושט ודניס שמילאו בנוכחותם את הצלחות והיו עדינים בטעמם. בסיכומו של דבר מדובר באוכל פשוט וטעים, לא יומרני או מתחכם ומשביע מאוד. השירות מהיר והצוות מיומן, המחירים סבירים ובתפריט החדש שולבו גם ארוחות עסקיות כדאיות.

04-6658136

14:30

סובב כינרת – חלק א'

הארוחה הייתה הדלק לקראת הטיול הרגלי – אבל המקטע הראשון היה קליל ביותר – כשני קילומטרים בלבד. מהפינה הצפונית של הנמל (מאחורי 'קפה בנמל') הצטרפנו לסימון של שביל סובב כינרת שצבעו לבן סגול כחול ויצאנו לדרך.

החברה להגנת הטבע חתומה על יוזמת השביל, ולפני 15 שנה פתחה במאבק על זכות הציבור ליהנות מהכינרת, ופעלה להנגיש אותה לכל דיכפין. הממשלה נרתמה, ובהמשך הוקם איגוד ערים כינרת שאחראי על התחזוקה. נכון לתחילת 2018 אורך השביל 53 קילומטרים שהם 90% מהיקף הכינרת.

צעדנו בהתחלה ממש על קו החוף הזרוע חלוקים. בחיבור לחוף סוסיתא צריך לעקוב היטב אחרי הסימון שעולה ימינה ומתמזג עם הכביש הפנימי . סוסיתא הוא חוף קטן, השביל חולף בו וממשיך צפונה לשטח חקלאי. צעדנו בשולי שדה שנקצר וחיש מהר הגענו לחוף גופרה. ריח הדרים משכר עלה מהפרדסים הסמוכים, וקיבל את פנינו בחגיגה אביבית.

מהחוף עושים הקפצת מכוניות לעין גב, ואפשר גם לחזור רגלית

16:00

גן לאומי סוסיתא

כדי להגיע לגן הלאומי חשוב לדעת שבכניסה לכביש הגישה  יש תמרור אין כניסה מפני שאף רשות לא מוכנה לקחת אחריות. המצב האבסורדי הזה נמשך שנים וכיוון שזו הדרך היחידה להיכנס לגן, רוב האנשים פשוט מתעלמים.

הכביש מתפתל ומטפס וכשמגיעים לשלט מחנים ועולים בשביל. סוסיתא בנויה על גבעה שראשה קטום והגולן מקיף אותה בחמוקיו המוריקים. הרמזים הראשונים לעיר הם עמדת שמירה מ-1948, שער ביזנטי מאבני בזלת מסותתות וצינור רומי להובלת מי מעיינות. מכאן מתחיל הפלא האמתי בדמותו של רחוב רומי הארוך  ביותר שנמצא בארץ (כ-700 מטרים) ומרוצף אבנים מקוריות.

ככל שמתקדמים מתגלים שרידי קירות, כותרות מעוטרות, אבני מיל וחלקי עמודים שנותרו מהעיר ובעיקר קתדרלה ענקית שעמודיה שרועים על הרצפה עם כיוון רעידת האדמה שהחריבה אותה (בשנת 649). בשני הצדדים ראינו גם מבנים מניסיון ההיאחזות במקום ובקצה הרחוב נתגלתה סוסיתא העתיקה במלוא הדרה מתכוננת לשקיעה.

את סוסיתא הקימו היוונים שקראו לה 'היפוס' – סוס ביוונית, והפכו אותה לאחת מעשרת ערי הדקפוליס החשובות. הרומים בנו מפעל מים אדיר והביזנטים הוסיפו שמונה כנסיות. היופי במבנים הוא הגיוון בשחור ובלבן – בזלת וגיר, וכמובן הנוף ההורס אל הכינרת.

שעות אחר הצהריים הן הזמן המופלא לטיול בעיר. השמש כורעת מערבה ומתרככת, רוח קלילה נשבה ושוטטנו למעלה משעה מנקודה לנקודה נפעמים מהיופי. למרות שכבר ביקרתי כאן בעבר, שמתי לב שהחפירות מתרחבות לשוליים, כי עוד רב הנסתר על הגלוי.

18:00

שקיעה בחוף גופרה

שעון הקיץ שנכנס לתוקף, מעניק עוד שעה של חסד כך שיכולנו לשבת בחוץ וליהנות מהמראה המהפנט של שקיעה בכינרת. מזג האוויר היה נעים ושלווה גדולה נחה עלינו.

לחוף גופרה הארוך (1.7 קילומטרים) יש צד דרומי אקולוגי-טבעי וצפוני המציע כמה מתחמי לינה. בקמפינג יש כמה סוגים: רגיל (אוהל מהבית ללא תשלום), 5 כוכבים (מתחם מוצל של 35 מ"ר + שולחן, מקרר, גריל וחשמל ל-2-3 אוהלים- 400 שקלים ללילה) ו- VIP (מתחם של 70 מ"ר שמקבל את כל הנ"ל וכן מאוורר, מקלחת ושירותים פרטיים ומתאים לעד 6 אוהלים- אלף שקלים ללילה).

04-6731942

מתחם אוהלים ממוזגים שהושלם לפני פסח, כולל שש יחידות שדומות יותר לחדר מאשר לאוהל. הן  גדולות עם מיטה זוגית וארבעה מזרונים, מקרר, מיקרוגל, כירת חשמל וקומקום וכן שולחן וכסאות בחזית. מי שלא רוצה לסחוב ציוד – זה פתרון מושלם (900 שקלים ללילה).

הקרוואנים הם הדובדבן ובחרנו להתנסות לשם החוויה. מאז שנפוצו בארץ הם מביאים נוחות וחמימות לחופשה המשפחתית. הקרוואן שלנו היה גדול יחסית והתאים לחמש נפשות. במטבחון אפשר לבשל יחד ולאכול בפינת האוכל הקטנה והלינה היא אטרקציה בעיקר לילדים. גם השירותים והמקלחת הפרטיים מוסיפים ניקוד חיובי וכמובן המיזוג בקיץ שמציל נפשות. זכרו להביא מגבות, כלי רחצה וכלי בישול. לכל קרוואן יש גם שולחן וכסאות בחוץ והמתחם מוצל (1100 שקלים ללילה).

052-8917610

08:00

יקיצה והתארגנות בוקר

כשנמצאים בחופש הזמן הוא לא פרמטר, אז הכי כיף לתת לגוף להתעורר בקצב שלו, אבל אם בא לכם ליהנות מכל העולמות, הבוקר הוא זמן נהדר לכך. אפשר להכין בקרוואן ארוחת בוקר קלה ואם חסר לכם משהו יש בחוף מינימרקט.

09:00

סובב כינרת – חלק ב'

שביל סובב כינרת שחוצה את חוף גופרה, נפרד ממנו סמוך לחלקת הקרוואנים וממשיך בטבע. מכאן יצאנו לטעום קטע נוסף בשביל. הקילומטר הראשון צמוד לגדר המקיפה שטח ממוקש ויש תכנית לפינוי המוקשים שתפתח את הטבע היפהפה לטיולים. השביל עמד בשיא פריחתו ועשרות חרציות, חרדלים, קחוונים ופרגים קישטו את השוליים ורוח נעימה פינקה אותנו בשרב שהתפתח. בהמשך חצינו את החופים חלוקים, לבנון וכורסי כך שבצעידה התרשמנו גם מתחזוקת החופים.

אם הייתי צריכה לתת ציון כללי לחופים הוא היה נע סביב 8. ראשית חל שיפור עצום לעומת העבר, ומצד שני תמיד אפשר לשפר עוד קצת. בעיני מבני השירותים והמקלחות ישמחו למתיחת פנים ויש חופים שגם המדשאות סובלות מהיעדר מים בכינרת. גם המפעילים משקיעים ומשפצים, אבל כדי להעלות את החופים מדרגה – וזה אפשרי, נדרש חזון ותקציב ושיתוף הפעולה המלא שקיים בין הגופים הוא התחלה טובה.

סיימנו את הקטע בחוף כורסי. התכנית הייתה להמשיך עד חוף גולן – עוד כשני קילומטרים אבל השרב הלא סימפטי ולא בריא קטע את התכנית, אז חזרנו לחוף גופרה ליהנות מכמה שעות של שלווה בחוף ובמים הקרירים.

13:00

קצר וקולע: כינרת יש רק אחת!